tirsdag 13. desember 2011

Grunnsøm....



....bunnsøm, trellisfylling, brystvernfylling, gittersøm, nettingsøm...Kjært barn har mange navn.
 Her ser vi blandt annet gittersøm på en sko funnet på gården Mo i Blaker, trolig fra 1700 tallet. Jeg har imidlertid funnet den på www.tekstilverkstedet.no.
 Grunnsøm er en ganske åpen broderifylling brukt i små og mellomstore områder, oftest brukt med andre dekorative sting i tillegg. Broderitypen blir brukt på endel bunader bl.a Gudbrandsdal festdrakt, romerike, nye valdres,lundeby m.fl.

(Bildet er linket) og viser en løslomme fra den nye valdresbunaden, hvor man kan se at grunnsøm er brukt for å fylle ut noen partier.

Teknikken er egentlig ganske enkel: Man broderer, eller trekker opp et rutenett med broderigarnet, for så å brodere rutenettet fast i underlaget med ulike sting, alt etter ønsket effekt ( eller hva mønsteret sier).
Her har jeg prøvd meg litt på to ulike grunnsømsteknikker som brukes på Gudbrandsdalen festdrakt.
 Dette broderiet er egentlig helt likt det over, men her har jeg brodert med moulinegarn istedet for gulltråd. Det blir ganske ulikt resultat spør du meg...
(Bildet er linket fra http://annesand-annesand.blogspot.com)  
Dette hjertet er dekorert med fire ulike typer grunnsøm, og man ser tydelig hvor ulikt resultat det kan bli med den samme teknikken i bunn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar