tirsdag 20. desember 2011

Kurs på Samisk hus i Oslo.

I dag har jeg holdt et lite minikurs i tinntrådsbroderi. Kurset ble holdt på Samisk hus i Oslo. Jeg ble kontaktet via denne bloggen for litt siden, med spørsmål om jeg ville lære bort kunsten å brodere med tinntråd. Og det ville jeg. Kursdeltageren selv organiserte tid og lokale i en fei, og når man har sånne kursdeltagere går det jo som en lek.

Vel, hun organiserte tid og sted, og jeg organiserte innholdet (ivertfall et tenkt innhold). Jeg hadde planlagt å starte på en liten veske og et armbånd med flette for å lære to ulike teknikker med tinntråd. Jeg hadde på forhånd skrevet side opp og side ned med framgangsmåte for disse to produktene, og tegnet flere ulike mønstre.

Vel fremme på Samisk hus, ble det brått endring i planene da kursdeltageren så noen broderte armbånd i et hefte jeg hadde med. Jeg måtte jo innrømme at jeg ikke hadde laget slike armbånd før, men vi satte igang med hver sitt likevel. Teknikken er den samme som på veska, men monteringen er ulik.
Vi holdt på i nesten 5 timer, og kom begge igang med armbåndet. Kursdeltageren fikk prøvd seg på teknikken, slik at det skal gå greit å fortsette hjemme. Over ser du bilde av opptegningen til armbåndet og nedenfor ser du det jeg nådde å brodere på denne tiden. Vi må ha et lite kurs til for å bli ferdig med armbåndet, og innen den tid skal jeg montere mitt slik at jeg har gjort det en gang ivertfall før jeg skal holde kurs om det.
Det var veldig lærerikt for meg å holde kurs om temaet. Mange notater for forbedringer, fallgruver og generelle tips og triks blir nå nedtegnet til et eventuelt nytt kurs, og kanskje med flere deltagere om interessen er der.

Samisk hus i Oslo mister sine lokaer i Akersgata 34 til nyttår. Lokalene har de leid siden 2004, men med kuttede driftsmidler fra sametinget har de rett og slett ikke råd til husleie mere. Så da var vi de siste som leide lokale i Samisk hus, og håper at nye lokaler kan komme i orden så raskt som mulig slik at jeg kan holde flere kurs.....

KURS ER GØY!

2 kommentarer:

  1. Hei igjen. Jeg syr ennå på armbåndet er kommet noen cm. videre, samt har bestilt mer tråd og de mønster-heftene. 20 meter bør vel holde :-)
    For meg er det bra å ha dette mønsteret med gjentakelser fordi det gir nokså god trening for en nybegynner.
    Du er en veldig dyktig kursleder og jeg håper at vi fortsetter når lokaler er tilgjengelige. Vi sees nok på nyåret. Ha en fin romjul og et Godt Nyttår.

    SvarSlett
  2. Takk, takk. 20 meter bør holde i første omgang :-) Men når man først er kommet inn i det går det fort noen meter. En fin romjul til deg også, og et godt nytt år, så sees vi da :-)

    SvarSlett