tirsdag 31. januar 2012

Ávzi-votten.

"Den første votten en kjenner til som er strikket med mønster...."står det i Anny Haugens bok Samisk Husflid i Finnmark. Jeg vet ikke om hun mener i samisk område, i finnmark, eller i verden. Jeg regner med hun mener Finnnmark siden det er det området hun har tatt for seg i boka.
Her har jeg strikket vrangborden til en variant av Avzivotten. I tilegg til dette kan noen av vottene ha et mønster midt på håndbaken. Mønsteret er hentet fra boka Håndplagg som jeg har omtalt tidligere.

Avzi er en liten bygd som ligger ca 8 km nordøst for Kautokeino. Elen Clemetsdatter fra Avzi var en pioner innenfor bånd- og beltevev. Det sies at hun bestandig hadde med seg grindveven ut, knytte veven til en trestamme eller en pinne hun satte i bakken og vevde egen komponerte mønster.

Det var visstnok henne som også "oppfant" det som i dag omtales som Avzi votten. Jeg har strikket votten slik vi strikker mønsterstrikk i dag, der trådene følger med hele runden rundt. Da Elen strikket slike votter gjorde hun det på en litt annen måte.

Hun lot kun den hvite tråden følge med hele veien rundt, mens mønstertrådene ikke følger med. Hun snur strikkingen annenhver runde og strikker vrangt tilbake. Mønsteret virker ganske inviklet, med å løfte av masker annenhver runde, og strikke noen masker bare annehver runde også. Jeg ser ikke helt om det er en fordel i dag å gjøre det på Elens måte, bortsett fra at en ikke bruker så mye garn.

Jeg kan ikke gjengi mønsteret og fremgangsmåte her, men har oppskriften på de "ekte" Avzi vottene om noen ønsker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar