lørdag 28. januar 2012

Havskum.

Til herrebunader med nikkers brukes det strikkede knestrømper. Det er ulike mønstre til ulike bunader. Til romeriksbunaden brukes det en strømpe med et mønster som kalles havskum. Og navnet speiler jo mønsteret godt, det kan jo minne om......havskum.
En annen ting man imidlertid kan undre seg over er jo hvorfor akkurat denne bunaden har dette mønsteret. Romerike ligger mest innlands vil jeg si, det strekker seg fra Oslo i sør, oppover forbi Gardemoen og videre til Eidsvoll i nord.
(Bildet er linket)

For de som ikke er kjent i området kan jeg fortelle at det ikke er sjø i sikte så langt øye kan rekke i romerike, langt mindre hav. Et og annet vann er det dog, men havskum hadde kanskje passet bedre på vestlandet eller nord norge???

Strømpemønsteret prøver jeg ut nå, uansett hvor det hører hjemme.

1 kommentar:

  1. Hei, jeg forsøker og forsøker å få til disse strømpene, men får det rett og slett ikke til. Bølgene blir het rette? vet ikke hva jeg gjør galt her.
    Har du noe tips? Mvh Nina

    SvarSlett