onsdag 15. februar 2012

Karneval.

Plutselig var det karnevalstid i barnehagen, noe som kom litt brått og uventet på. Temaet de små skulle velge kostyme ut fra var jungeldyr. Jeg spurte lillemor hva hun ville kle seg ut som, svaret vekslet mellom katt, tiger og løve. Så da måtte jeg lage kostyme i full fart.
Det ble først en hale og et par ører som forsåvidt kan tilhøre et hvilket som helst kattedyr, hvis man har fantasi og innlevelsesevne. Halen rundflettet jeg enkelt av garnrester jeg hadde liggende og laget en liten dusk i enden. Halen festet jeg på en buksestrikk slik at hun enkelt kan kle den av og på selv.
Til ørene brukte jeg en hårbøyle som jeg surret lysegult garn rundt, tett i tett, dette for å skjule bunnfargen som var lillablomstrete. Så klippet jeg ut to ører på dobbelt ullstoff, brettet de rundt bøyla og sydde de til. Til slutt pyntet jeg litt med orange kant og sort farge inni ørene.
Lillemør ville umiddelbart prøve ørene, mens halen måtte jeg finne meg i å gå rundt med.
Til slutt laget jeg en løvemanke, om hun skulle bestemme seg for løve alternativet. Løve er vel strengt tatt ikke et jungeldyr, men jeg tror kategorien jungeldyr er nokså vid i et barns øyne.

Manken laget jeg ved å surre garn rundt en patchworklinjal, som er bred og lang. Jeg klippet opp i ene enden, og la et strikk i brukta, så sydde jeg sammen under strikken, slik at det ble en løpegang. Først sydde jeg attersting for hånd, og avsluttet med en maskinsøm for å "låse" alle trådene. Manken festes med en knapp i nakken, men er så vid at hun kan ta den over hodet som en hals.

Så da er det bare å lete fram litt gulorange klær, litt teatersminke fra barnehagen og så kan festen begynne....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar