søndag 26. februar 2012

Urban turban.

Jeg har lenge hatt lyst på et hodeplagg som er litt mer pyntet enn topplua. Jeg har prøvd meg på hatt tidligere, men den dekker som regel ikke ørene og da er det liten vits. Det kom meg for øret at turban var på full fart inn i motebildet igjen, og da også å få kjøpt i butikkene trodde jeg. Butikkene var tomme, men på internett fant jeg fristende bilder og enkle oppskrifter på de fineste turbaner.
                                                             (Bildet er linket)
                                                   (Bildet er linket)
Det mønsteret jeg brukte fant jeg på picles.no og det var veldig enkelt. Jeg strikket rett og slett et rektangel som var 16 cm bredt og ca 90 cm langt. Jeg brukte et ullgarn som var iblandet litt silke og merinoull slik at det ble veldig mykt. Pinnene valgte jeg ut fra garnet, det samme med maskeantallet.
Da jeg hadde strikket rektangelet ferdig tok jeg midten av rektangelet bak hodet, tvinnet det foran og la endene oppå hverandre og ned mot bakhodet. Jeg fikk litt hjelp til å sette noen nåler slik at jeg visste sånn cirka hvordan jeg skulle sy turbanen sammen.
I picles mønster var det brukt halvpatentstrikk, men jeg strikket bare en "vrangbord" en rett og en vrang. Jeg har brukt turbanen veldig mye, og fått masse positive kommentarer, spesielt fra gamle damer som sikkert brukte slik selv da de var ung....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar