onsdag 29. februar 2012

Tinntrådsarmbånd - trinn for trinn, avslutningen.

Her kommer en liten trinn for trinn forklaring på hvordan man avslutter et tinntrådsarmbånd. Det hadde selfølgelig vært best med hele prosessen, men det kom jeg på litt for sent. Så denne tinn for trinn forklaringen tar deg fra et ferdig flettet arbeid, som er sydd til skinnet, med løkke for lukning i den ene enden og hvor skinnet er brettet og limt over på vrangen.
I tillegg til dette trenger du et fingerbøl, lærnål, lintråd, reinhornsknapp og saks.
Baksiden av armbåndet må nå syes sammen. På bildet over ser du armbåndets bakside som bare er limt sammen med tekstillim. Det er ingen fasitsvar på hvilke sting du skal sy denne sømmen med, men jeg foretrekker stafersting. Stingene ligger diagonalt inni arbeidet, og rett der den er synlig. Jeg har forsøkt omvendt også, men synes ikke stingene blir liggende like jevnt da.
Her ser du hvordan jeg legger nåla hvert sting, slik at den synlige tråden blir liggende tvers over sårkanten, i 90 graders vinkel. Jeg begynner bestandig å sy sammen i den enden løkka er, for da kan jeg feste knappen i andre enden med samme tråd.
Her er armbåndet ferdig sydd, og selv om det er sort tråd på sort bakgrunn kan man likevel se hvordan stingene blir liggende jevne og fine langs hele sårkanten.

Da var det bare knappen som manglet. Den fester jeg ved å sy opp og ned 3-4 ganger igjennom knappen før jeg fester den på baksiden ved å sy et lite nest igjennom skinnet.


Neste gang skal jeg lager et armbånd skal jeg komme med en trinn for trinn forklaring på hele prosessen :-)

1 kommentar: