torsdag 13. oktober 2011

71.5 sydde meter.

Jeg er i gang med en skoning til beltestakk fra telemark. Ordet skoning har flere ulike betydninger:
  1. Metallbeslag
  2. Avstivet kant på stakk
  3. Kant av stoff som syes i og brettes og faldes til på vranga
  4. Borde/list
Jeg er i gang med skoning i form av en avstivet kant nederst på stakken. Jeg er på andre dagen med dette arbeidet nå, og regner med jeg har et par dager enda før jeg er ferdig.
Skoningen jeg syr er 5.5 meter lang i nederkant. Hele hjulet skal "fylles med langsgående sømmer hele veien opp. Foreløbig har jeg sydd 13 langsgående sømmer. Det vil si at jeg har sydd 71.5 meter i dag. Det sies at man skal fylle med 10 sømmer pr cm, så jeg har enda en god del meter igjen å sy.
Bildet over er linket fra Museum aust. På bildet ser vi Anlaug Kleppen f. Uvdal og fotoet er tatt 1900. Jenta har på seg en beltestakk. Man kan se på dette bildet at stakken er stivet av nede med en skoning.


Jeg har ingen problemer med å sy en slik skoning med den kraftige industrimaskinen vi har på jobb. Men hvordan var det for damene rundt 1850 som sydde slike skoninger? Gjorde de det for hånd? Maskiner med håndsveiv? Jeg er full av beundring for mine formødres håndarbeidsprestasjoner!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar