søndag 9. oktober 2011

Søndagstur til Norsk folkemuseum.


Siden det øser ned i Oslo i dag, dro vi med gode venner til Norsk folkemuseum. Selv om museet er verdens største friluftsmuseum, har de også en fin innendørs utstilling som vi besøkte.

Jeg var nok den i turfølge som hadde størst glede av "folk og klede" utstillingen. Det gikk derfor litt fort i svingene både med bildetagingen og lese meg til fakta om de ulike plaggene og gjenstandene som var der.
Bringeklut fra vestlandet. Dagens bringeduker blir stort sett laget av perler, korsstingsbroderi eller vev. Denne ser ut til å være litt applikert, brodert og perlet. En bringeklut er forresten et lite dekorert tøystykke som du legger over bringa i åpninga på livet (uppluten,overdelen) på bunaden.
Sko i kuskinn vil jeg tro? Husker ikke helt hvilket område de kom fra. Moro at de er så ulike, man tager tydeligvis det man haver.
Lange vadmelsstrømper med fint broderi. Kan de være fra telemark tro? Telemark har iallefall tradisjon for broderte vadmelsstrømper.Og selv om broderiet på disse var litt ukjent holder jeg en knapp på telemark. Fine var de nå iallefall.

Liten brodert barnelue. Jeg synes broderiet var så spesielt på denne. Vanligvis bruker plattsømmen å være litt mer organisk etter hva jeg har sett.

Jeg hadde et lass med bilder jeg hadde tatt. Kvaliteten på bildene var så som så i og med at de fleste klær og gjenstander sto i glassmonter med dårlig belysning. Vi hadde bare to timer til rådighet på museet og det var ALT for lite for min del. Skal man få sett alt de har bør man sette av en hel dag. Ekstra koselig er det jo en godværsdag, så får en med seg alt som er utendørs også.

3 kommentarer:

  1. Så fine mønstre. Driver du med samisk tinntrådbroderi og hvis ja, kan du da tenke deg å å lære det bort?

    SvarSlett
  2. Takk Takk. Jeg driver med litt tinntrådsbroderi innimellom og kan gjerne lære bort teknikken. Kontakt meg gjerne på mail jose.fines@hotmail.com.

    SvarSlett
  3. Takk. Jeg sender deg en mail.

    SvarSlett