torsdag 17. november 2011

Strikket bord fra Varanger.

På jobb fikk jeg i oppgave å vise at jeg behersket mønsterstrikk med to eller flere farger.Jeg valgte meg ut et par votter med mønster fra Varanger. I utgangspunktet var mønsteret til en barnehånd på ca 10 år. Det tok litt tid før jeg oppdaget at mønsteret ikke stemte overens med rapporten som var tegnet opp. Jeg måtte legge til 8 masker slik at mønsteret stemte overens med rapporten.
Da jeg hadde strikket den første borden, og skulle merke av til tommelen tok jeg "votten" i nærmere øyesyn...
.....votten viser seg å passe til en gorilla, og siden jeg ikke kjenner noen med så store hender felte jeg av og avsluttet prosjektet. Mønsteret virket merkelig, uproposjonert og med rapportfeil, men jeg fikk nå vist at jeg kunne strikke og gjøre om på mønster.
 Mønsteret fant jeg forøvrig i Heidi Fossnes bok om Håndplagg til bunader og folkedrakter.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar