tirsdag 6. mars 2012

Forarbeid.

Da er jeg i gang med en Lyngen-kofte til en mann uti slekta. Kofta skal jeg sy i koksgrå klede. Menn kan velge ulike farger på kofta, men den mest vanlige er sort eller mørk grå.
Det er egentlig ganske mye arbeid som skal gjøre før en kan bgynne å sy kofte. Etter at mål er tatt, farger og dekor valgt kan en begynne med forarbiedet. Det første som må gjøres er å tilpasse mønsteret etter målene til den som skal ha kofta. I dette tilfellet måtte jeg forlenge ryggen på et standardmønster. Mønsteret var ellers fint i total lengde og bredde, derfor var det ikke nødvendig med flere justeringer.
De ulike mønsterdelene har jeg lagt utover stoffer for å finne best mulig plassering. Det er smart å fordele alle delene utover stoffet før du tegner og klipper, slik at du ikke ender opp med for lite stoff på grunn av  uøkonomiske plasseringer. Til en herrekofte skal det holde med 2.75 meter stoff om man plasserer delene "riktig".
Når jeg har fordelt mønsterdelen utover stoffet, tegner jeg rundt, eventuelt med sømmonn i tillegg om du har et mønster som mangler dette. Så er det bare å merke de ulike delene og klippe de ut.
Da var alle delene til kofta klippet, og klar til å bli sydd sammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar