mandag 5. mars 2012

Ivgu gákti. Lyngen-kofta.

Lyngen-kofta er en fellesbetegnelse på den sjøsamiske klesdrakten som brukes i Lyngenområdet i Nord-Troms.
Drakten ble rekonstruert på bagrunn av historiske kilder fra området. I tillegg til dette har man også hentet elementer fra andre tradisjonelle sjøsamiske klær fra andre steder på kysten i Nord-Troms og Finnmark.
Lyngen var av norske myndigheter definert som et overgangsdistrikt både kulturelt og geografisk, et område der fornorskningsprosessen ble sterkt intensivert i 1880 årene. Mot slutten av 1800 tallet gikk de tradisjonelle sjøsamiske klærne ut av bruk i området, men da Lyngen-kofta ble rekonstruert var det mange eldre i området som husket formen på lua. Dette betyr at noen draktdeler må ha overlevd fornorskningsprosessen, og blitt videreført gjennom bruk.
(Bildet er linket) Her ser vi et bilde av Generasjonskoret Buolvvat hvor de fleste er ikledt Lyngen-kofta.
Til kofta hører belte, brystduk, lue, kommager, kommagband og sølv både til mann og kvinne. Til menn hører det også med skinnbukse, eller annen egnet bukse. Kvinner kan bruke strikkede leggings, silketørklær og ullsjal, og i tillegg en sølvkrage som er brukt ved spesielle anledninger.

5 kommentarer:

  1. Hei! Fant ingen mailadresse her, så jeg legger inn en kommentar. Du ville kjøpe en hjortekjole? Jeg tenkte å begynne på den i dag, men vil bare gjøre deg obs på at det kommer til å bli litt mindre av hjortemotivet på kjolen, siden den andre kjolen jeg sydde var i en størrelse større. Men jeg tror fortsatt det blir fint!
    Send meg gjerne en mail på idavgronbekk(a)gmail.com, så kan vi avtale nærmere, eventuelt si fra om du ikke vil ha kjolen allikevel. :)

    SvarSlett
  2. Hei, jet driver og soker pa nett etter moenster til Lyngen kofta, og da kom bloggen din opp. Vet du om man kan fa kjopt moenster noe sted? Jeg er interessert, for jeg vil sy ei kofte bade til meg selv og de tre dotrene mine. Jeg fant ikke mail adresse til deg, men jeg er a treffe pa ninasivertsen(a)yahoo.no. Kjempefin blogg! Hilsen Nina

    SvarSlett
  3. Hei Nina. Kåfjord sameforening har gitt ut et historiehefte og en arbeidsbok for Lyngenkofta. Jeg vet ikke om den er å få tak i mer, men jeg ville kontaktet husfliden i Manndalen, Kåfjord for ytteligere informasjon. Om de ikke selger heftet vet de mest sannsynlig hvor du kan henvende deg.

    SvarSlett
  4. Hei. Hvor finner jeg å kjøpe skinnbukse for herrer til ulsfjordkofta

    SvarSlett
  5. Hei Marit. Jeg vet ikke om noen som syr skinnbukser for salg. Du kan forhøre deg på husfliden i Manndalen, Kainos koftesøm eller legge en annonse på Facebook i en lokal gruppe.

    SvarSlett