søndag 25. mars 2012

Uke 12

Det nærmer seg 17 mai, og på jobb er det masse å gjøre. Vi har stor pågang av folk som vil rette bunadene sine, sy ut eller inn, legges opp eller ned.  Denne uken har jeg  rettet tre veldig ulike bunader, og holder på med den fjerde.
 
 Denne bunaden (bilde over) som jeg holder på med nå,er en av tre romeriksbunader. Denne kalles L55, og denne fargekombinasjonen er det kanskje ikke så mange som har sett før. Den vanligste fargen på denne er gyldent livstoff og grønne kantebånd, altså motsatt av denne utgaven.

Jeg har også pimpet opp en svensk folkedrakt. På denne har jeg skiftet ut bånd på veska og nede på stakken. Den nye båndene ser du på bildet over.
Jeg har også fått prøve meg på plissering. Mange stakker kan være plissert eller ha nedpressede folder, så da er det greit at jeg kan teknikken. Teknikken er ikke vanskelig, men man må være pinlig nøyaktig hele veien for å få et jevnt resultat.
Det er veldig mange konfirmanter som har arvet bunad fra bestemødre, denne nordlandsbunaden fikk jeg rettet ferdig denne uka, og er bare en av mange jeg har sydd om til nå i lærlingetiden.
Det siste jeg har gjort denne uka, var retting av en sunnmørsbunad. Denne sydde jeg ut, sydde nytt forklebånd og rettet litt på skjorta.

Alt i alt en innholdsrik uke på jobb, med masse variasjon i arbeidet. Gleder meg til neste uke!

3 kommentarer:

  1. Skal si du får utvidet ditt fag, spennende.
    Og så flott pimping du har fått til, (ka e pimping)?

    SvarSlett
  2. Pimping e ikke en del av fagterminologien kan du si. Det e et engelsk tv program som heite "pimp my ride" kor folk levere inn gamle bila som blir pussa opp med ny lakk og kult ekstrautstyr...
    Pimping = oppussing med mer :-)

    SvarSlett
  3. Ann-Eli Blindheim Nedregaard28. januar 2014 kl. 04:17

    Det er feil å kalle foldelegging du gjør for hånd "plissering". Plissering av bunadstakker er at stoffet blir plassert i former og "stimet" i en autoklav på 90 grader. Dette har vært mitt yrke i 20 år. Mvh. Ann-Eli Blindheim Nedregaard

    SvarSlett