onsdag 14. mars 2012

Tinntrådsarmbånd - trinn for trinn, del 2.

Da er jeg i gang med et nytt tinntrådsarmbånd, og denne gangen kan du følge med i prosessen. Del 1 har jeg allerede blogget her, den viser hvordan du fletter med fire tråder. 

Neste steg da er å montere tinntrådsfletta på et skinnstykke. Bredden på skinnstykket avhenger av bredden på fletta, og hvor mye av skinnet du vil skal synes. Minimum må skinnremsa være dobbelt så bred som fletta. Den jeg nå har skåret ut er nesten 3 ganger bredere.
Lengden på skinnremsa avhenger også av lengden på tinntrådsfletta. 1,5 til 2 cm lengre enn fletta er et greit utgangspunkt. Her kan du legge til litt eller trekke fra for å justere på lengda på det ferdige armbåndet ut fra målet rundt håndleddet ditt.

Når du har målt opp lengden på skinnremsa, måler du tinntrådsfletta. Fra dette målet trekker du fra 1,5 cm. så tar du flettas "nye mål" og merker det av på baksiden av skinnremsa. Mål fra midten og ut mot sidene ut fra flettas bredde, merk av der fletta skal ligge. Snitt så opp på hver side, med en tapetkniv eller lignende. Tre så fletta igjennom disse to snittene slik at sårkantene på fletta blir skjult på baksiden av skinnet.

Til sist fester du fletta til skinnet med litt tekstillim. Dette for at fletta skal ligge stabilt når du syr den fast. Her er det viktig å bare bruke et tynt lag lim, ellers tyter det ut igjennom trådene og legger seg som en film oppå tråden, og det blir ikke fint.

Etter dette legger jeg en bok eller to oppå arbeidet, til limet har tørket. neste trinn er å lage hempa som lukker armbåndet. Dette kommer i neste, og siste del. 

1 kommentar:

  1. Hei, jeg vil gjerne komme i kontakt med deg fordi jeg har lett lenge etter sider på nettet som viser hvordan man kan lage duodji og spesielt da tinntråd arbeid og snorer/bånd. Hvor kan jeg sende deg en mail?

    SvarSlett