onsdag 14. september 2011

Som perler på en snor...

I dag har jeg prøvd litt på å lage perlebånd, etter to ulike mønstre. I morgen skal jeg nemlig til pers for å lage perlebånd til en Ål bunad. Perlebåndet skal syes på livet (overdelen) på bunaden. På bildet under ser du en lignende bunad som perlebåndet skal brukes til.

Perler er også brukt innen duodji, så dette synes jeg er ekstra spennende å lære teknikker om.

                                  (Bildet er linket)
Pungene over og under er laget av Astrid Enoksen, og viser perlebroderi på ullstoff.
                                (Bildet er linket)
                                (Bildet er linket)
Bildet over viser perlebroderte østsamiske kvinneluer.

3 kommentarer:

  1. Hei, skal lage bånd til bunad likt det hvite du har bilde av, vet du hvor en kan finne mønster?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jeg prøver å finne tilbake til mønsteret jeg brukte. Jeg har desverre bare en kopi fra en bok, og har ikke lykkes i å få tak i eieren enda. Men det er ivertfall et hefte/bok utgitt av Landbruksforlaget som har blandt annet dette mønsteret. Jeg kommer tilbake med tittelen, så snart jeg finner ut av det :-)

      Slett
  2. Tusen takk, det ville vært kjempefint. Ellers har du mye artig på sidene dine! ;)

    SvarSlett