mandag 12. september 2011

Understakk

Siden jeg startet som lærling har jeg laget en haug med prøvelapper på alt mulig ; Knappehull, faldesting, franssøm, knapphullsting, stafere, spilesøm, sy i hemper, knapper og trykknapper, påsydde fløyelsbånd, skonering mm. Jeg har også sydd et "helt produkt", understakk (stakk=skjørt). Understakken brukes under bunaden slik at stakken (bunadsskjørtet) faller penere, og bunaden blir lettere å gå med fordi den ikke går imellom beina når du beveger deg.
Understakken i  seg selv er et ukomplisert mønster og lett å sy. Det som var nytt for meg var den veldige nøyaktigheten, en centimeter her og en millimeter der er plutselig blitt viktig. Slik jeg har sydd før på privaten har en centimeter fra eller til ikke hatt noe å si, men den tid er over.
Alle sømmene er sydd med fransksøm. (Søm hvor først vrange legges mot vrange og det sys en gang, ca. ½ cm fra ytterkanten. Etter glatting og renklipping brettes stoffet om slik at rette kommer mot rette, og det sys en ny søm som skjuler sårkanten). Defenisjon hentet fra Stor norske leksikon.
Knapphullet i lommen er sydd for hånd, med knapphullsting. (Knaphulsstinget syes fra venstre mod højre og stingene syes meget tæt. Den snoede faste kant ligger langs den øverste linje.

Nålen stikkes op yderste til venstre i den øverste linje. Læg nu tråden i en bue mod højre, stik nålen ned i den øverste linje og op i den nederste linje med tråden UNDER nålen BÅDE foroven og forneden. Træk derefter tråden godt til. Gentag stinget mod højre).Defenisjonen er hentet fra Hendes verden.


                           


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar